Dossier Hoppin: De toegankelijkheid van Heverlee Station

Mobiliteit & toegankelijkheid
Hoppinpunt Heverlee Station

Wie vaak met het openbaar vervoer reist, kwam vermoedelijk al eens een Hoppinpunt tegen. Een Hoppinpunt is een plaats waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. Je kan er bijvoorbeeld vlot overstappen van de trein op de bus. Of nadat je de bus uitstapt, kan je je reis bijvoorbeeld verderzetten met een deelfiets of -wagen. Belangrijk is dat alle Hoppinpunten toegankelijk zijn, zodat reizigers vlot hun weg vinden. Zowel reizigers met als zonder beperking.  

Wij namen in het Vlaams-Brabantse Heverlee de proef op de som met Frans (75), die lid is van ouderenvereniging Okra in Heverlee, bij Hoppinpunt Heverlee Station.

Frans: “Waarom ik samen met de Vlaamse Ouderenraad dit Hoppinpunt onder de loep wilde nemen? Heverlee Station is een belangrijk vervoerspunt in Leuven. Je kan hier de trein nemen, er rijden verschillende buslijnen en je hebt de mogelijkheid om je fiets hier te stallen. Bovendien is er ook een aanbod van deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s.” 

“Of ik de toegankelijkheid van openbaar vervoer belangrijk vind? Ja. Ik heb geen rijbewijs, en verplaats mij altijd met mijn fiets, met de bus of met de trein. Ik combineer die vervoersmiddelen bovendien regelmatig. Ik fiets dan bijvoorbeeld naar een bushalte, of naar een treinstation. Ik ben actief in verenigingen, en voor (dag)uitstappen neem ik vaak de bus of trein. Ook familie bezoek ik meestal met de trein.” 

Positieve punten Werkpunten
Trein Trein
Er is een voldoende groot treinaanbod. Er rijden drie treinen per uur en per richting. En dankzij de (overdekte) zitbanken op de perrons is er ook wachtcomfort.  Het infobord met de vertrekuren van de trein, staat achteraan op het perron. Wie slecht ter been is, moet daardoor een hele weg afleggen om het infobord te lezen. En er is geen digitaal bord met de vertrekuren van de treinen.  
In de treinen worden de volgende haltes steeds visueel en auditief aangekondigd. Ook op het perron zelf worden treinen en hun bestemmingen omgeroepen.  Er zijn geen geleidetegels (tegels die personen met een visuele handicap in een bepaalde richting leiden). En perron 2 is niet verhoogd, en dus niet toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking, rolstoel of rollator. 
Bus Bus
Er zijn verschillende buslijnen, en de lijnen rijden voldoende frequent.  Op de citybussen (voor lijn 2 Heverlee - Kessel-Lo) is er weinig zitcomfort, omdat de bussen klein zijn en altijd overbevolkt. Niet alle bussen hebben infoschermen, en de volgende haltes worden niet auditief aangekondigd. Ook informatie over het TEC-aanbod ontbreekt. 
Er zijn bushokjes aanwezig, waarin je de uurroosters van de bussen ziet. Er is ook een digitaal infobord aanwezig.    
Aan de ene kant van de straat is de stoep verhoogd, waardoor ook mensen die minder goed ter been zijn vlot kunnen opstappen op de bus. Aan de andere kant van de straat is er geen verhoogde stoeprand, wat de toegankelijkheid sterk vermindert.    
Deelmobiliteit  Deelmobiliteit 
Er is een ruim aanbod aan deelmobiliteit: deelfietsen, deelbakfietsen en deelwagens, waaronder ook een elektrische wagen.  Er staat nergens uitgelegd hoe je de deelfietsen en -wagens moet gebruiken. Wil je voor de eerste keer aan deelmobiliteit doen? Dan wordt het zoeken hoe je met een deelfiets of -wagen aan de slag kan. Of je moet je vooraf al goed voorbereid hebben. 
Algemeen Algemeen
Er is een Hoppinzuil aanwezig, wat voor herkenbaarheid zorgt van dit punt.   Je kan de digitale Hoppinzuil niet zien als je van de trein of bus stapt. Er staat enkel een zuil bij de deelmobiliteit. De zuil werkt ook niet. Je kan er dus geen informatie op terugvinden. 
Ben je met de fiets naar dit Hoppinpunt gekomen? Dan is er een overdekte fietsenstalling. Er is ook een ruime gratis parking, met enkele plaatsen voor personen met een handicap.   Dit Hoppinpunt is gelegen aan een drukke baan. De verkeerslichten zorgen voor een gevoel van veiligheid, maar er is geen auditief signaal dat slechtziende mensen duidelijk maakt dat ze mogen oversteken. 
Er loopt een fiets- en wandelpad langs dit Hoppinpunt.   Er is geen verwarmde wachtruimte, want het stationsgebouw is sinds juli 2005 gesloten. Er zijn ook geen loketten meer, en geen openbare toiletten. 
Het Hoppinpunt ligt er over het algemeen netjes bij. Er zijn vuilnisbakken aanwezig, en er zijn cafeetjes en eetplekken in de buurt.     

“Of het Hoppinpunt voldoet aan de verwachtingen? Over het algemeen wel. Er is hier een voldoende groot vervoersaanbod, en er is voldoende comfort. Wat ik zelf jammer vind?  Ik betreur dat er niet aan tariefintegratie wordt gedaan. Stap je van de trein over op de bus? Dan moet je een apart ticket kopen. In Leuven kan je bovendien ook een bus van TEC nemen naar Wallonië, en daar heb je nog een apart vervoersbewijs voor nodig. Wil je openbaar vervoer stimuleren? Dan moet er niet enkel aandacht zijn voor aanbod en comfort, maar ook voor de prijs. Het is geen criterium van een Hoppinpunt, maar wel zeer belangrijk.” 

Frans geeft dit regionaal Hoppinpunt een 7/10 

 

Meer lezen over Hoppin? Surf dan naar ons dossier.