Dossier Hoppin: De toegankelijkheid van Ieper Station

Mobiliteit & toegankelijkheid
Hoppin Kathleen

Wie vaak met het openbaar vervoer reist, kwam vermoedelijk al eens een Hoppinpunt tegen. Een Hoppinpunt is een plaats waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. Je kan er bijvoorbeeld vlot overstappen van de trein op de bus. Of nadat je de bus uitstapt, kan je je reis bijvoorbeeld verderzetten met een deelfiets of -wagen. Belangrijk is dat alle Hoppinpunten toegankelijk zijn, zodat reizigers vlot hun weg vinden. Zowel reizigers met als zonder beperking.  

De Vlaamse Ouderenraad ging op pad naar het West-Vlaamse Ieper, waar Kathleen (72), lid van de commissie Wonen, Mobiliteit en Omgeving haar licht liet schijnen op het Hoppinpunt Ieper Station.

Kathleen: “Door een werkongeval ben ik invalide en verplaats ik mij met behulp van een elektrische rolwagen. Mijn beperking houdt mij niet gekluisterd aan mijn huis. Integendeel, ik ben lid van tal van verenigingen en ben dus regelmatig op stap. Ik heb een aangepaste auto, waarmee ik mij makkelijk kan verplaatsen. Maar omdat sommige steden en gemeenten niet goed bereikbaar zijn met de wagen – en omdat mijn auto al enkele maanden defect is - doe ik regelmatig een beroep op het openbaar vervoer. Jammer genoeg is het openbaar vervoer in Vlaanderen niet goed afgestemd op mensen met een beperking.” 

“De bus nemen? Dat kan ik niet zomaar. Mijn rolwagen weegt 165 kilogram. Een chauffeur van De Lijn kan mij bij op- en afstaphaltes dus geen ondersteuning bieden. En de oprijplateaus van de bus kunnen het gewicht van mijn rolwagen niet dragen. Als ik mij wil verplaatsen met de bus, moet ik altijd gebruikmaken van de flexbus.”

Positieve punten Werkpunten
Trein Trein
NMBS voorziet assistentie waardoor mensen met een beperking hulp krijgen bij het op- en afstappen in treinstations. NMBS-assistentie is niet in alle steden en gemeenten aanwezig. Wie opstapt in Ieper station, kan niet altijd afstappen op zijn of haar bestemming. 
Rijdt er een trein niet? Dan voorziet NMBS rolstoelvriendelijke vervangbussen. Daardoor kunnen ook mensen in een rolwagen veilig reizen. De binnendeuren van de treinwagons zijn niet altijd breed genoeg voor rolwagens, waardoor reizigers met een rolwagen tussen wagons (in de op- en afstapgang) moeten parkeren. 
Bus Bus
De Hoppinapp is gebruiksvriendelijk. Wie dat wenst, kan assistentie aanvragen via de app. Aanvragers krijgen digitaal een berichtje of de aanvraag werd goedgekeurd of niet. Via de app krijg je bovendien een melding als de flexbus onderweg is. De Hoppinzuil in Ieper waar de flexbus mensen met een beperking oppikt, is niet overdekt en heeft geen zitplaats. 
Aan de Hoppinzuil in Ieper waar de flexbus mensen met een beperking oppikt, is een verhoogde stoeprand. Daardoor kunnen mensen met een beperking makkelijker op- en afstappen. Bepaalde bestuurders van de flexbus zijn slecht geïnformeerd over de busjes. Zo weten sommige chauffeurs niet hoe ze de lift van de bus moeten bedienen. Anderen weten niet of passagiers moet betalen voor de ritten of niet.
  Niet alle flexbussen zijn aangepast aan rolwagens. En zelfs de aangepaste bussen hebben geen veiligheidsgordel. Om reizen met de flexbus veiliger te maken voor mensen met een rolwagen, zouden de flexbussen die aanpassingen kunnen doorvoeren.
  De aanvraag voor een flexbus moet 24 uur op voorhand gebeuren. Om ook spontane uitjes mogelijk te maken voor mensen die met de flexbus reizen, zou die termijn verkort kunnen worden. 
  Wordt de aanvraag voor assistentie geweigerd via de Hoppinapp? Dan moeten passagiers Hoppin zelf opbellen om op zoek te gaan naar alternatieven. Hoppin doet dat niet op eigen initiatief. Het is bovendien jammer dat je via Hoppin enkel suggesties krijgt voor de (flex)bus, en niet voor de trein. 
Algemeen Algemeen
Er zijn voldoende vuilnisbakken en (overdekte) zitplaatsen in en rond het station.  Wegens vandalisme is het sanitair blok in Ieper afgesloten. Rond het station zijn er enkele horecazaken, maar die openen pas na de middag. 
Er zijn digitale schermen die zowel de trein- als busuren tonen.  De deuren van het stationsgebouw zijn niet breed genoeg voor elektrische rolwagens. Willen mensen met een beperking binnen in het station? Dan moeten ze een heuse omleiding volgen.
Via de ticketautomaten kan je bus- en treintickets aankopen.   
Er zijn fietsenstallingen en parkeerplaatsen aanwezig. Ook deelwagens kan je hier gebruiken.  
Het digitaal Hoppinpunt aan het station werkt én is gebruiksvriendelijk.  

Kathleen: “Of het Hoppinpunt voldoet aan mijn verwachtingen? Nee. Iemand met een beperking kan zich jammer genoeg niet zorgeloos verplaatsen. Als ik eerlijk ben, heb ik nog geen enkele keer zonder problemen kunnen reizen met de trein of bus. Het feit dat de Hoppinzuil waar mensen met een beperking worden opgepikt, niet overdekt is, stelt mij ook teleur. Er is ook geen zitbank aan de zuil. Voor mij is dat geen probleem, omdat ik een rolwagen heb. Maar mensen zonder rolwagen, moeten sowieso rechtstaand wachten op de flexbus.”

“Ook mijn ervaringen met de flexbus zijn negatief. Die komt zelden opdagen op het afgesproken uur. Soms komt er een flexbus zonder lift mij ophalen, waardoor ik met mijn rolwagen niet kan opstappen en moet wachten op een volgende flexbus. Het gebeurt ook dat een flexbus mij niet naar een andere stad wil brengen, omdat de bus zich dan moet verplaatsen buiten zijn vervoersregio. Dan moet ik overstappen van flexbus op flexbus, en verlies ik veel tijd. En komt de eerste flexbus te laat? Dan mis ik soms mijn overstap. Bovendien moet ik altijd een half uur op voorhand klaarstaan aan het Hoppinpunt. Terwijl de flexbus dan een uur te laat langskomt. Ook wanneer ik met de trein reis, gebeurt het dat de gevraagde assistentie niet komt opdagen. Daardoor mis ik mijn trein, en moet ik soms uren wachten op een vervangtaxi. Gelukkig ben ik mondig, en bel ik NMBS of Hoppin op tot ze een oplossing hebben geregeld voor mij.”

“Ik raak altijd op mijn bestemming en ik raak ook altijd weer thuis, maar ik heb veel geduld en veel tijd nodig. Voor een afstand van 20 km heen en dan nog eens 20 km terug, ben ik vaak een volledige dag onderweg met de flexbus. Dat is jammer, want daardoor moet ik soms een beroep doen op vrienden en familieleden om mij ergens naartoe te brengen. En afhankelijk moeten zijn van anderen omdat het openbaar vervoer je in de steek laat? Dat is geen fijn gevoel.”

Kathleen geeft dit regionaal Hoppinpunt een 1/10. 

   

Meer lezen over Hoppin? Surf dan naar ons dossier.